Veel ondernemers zijn goed in hun vak maar hebben toch te weinig klanten. Dat frustreert natuurlijk enorm. En dat is nog zacht uitgedrukt… Het gebrek aan klanten kan allerlei problemen geven die ook de service aan de klanten die je wél hebt, kunnen gaan bemoeilijken.  Ondernemers die te weinig klanten hebben, kunnen zelfs gaan twijfelen aan zichzelf. En dat is het laatste dat je wilt. En toch is het helemaal niet vreemd als dat je overkomt want je voelt immers intuïtief aan dat er iets niet klopt: hoe kan het immers dat je goed bent in je vak en toch te weinig klanten hebt? Hoe komt dat toch? Goed in je vak maar toch te weinig klanten? Een veel voorkomende oorzaak dat ondernemers te weinig klanten hebben, is de volgende. Iedere ondernemer heeft naast zijn eigen vak, waar hij of zij specialist in is, nog een ander vak, namelijk die van verkoper. Stel: je bent trainer sociale vaardigheden. Wat je dan écht bent is in feite “verkoper van trainingen sociale vaardigheden”. Immers, weet jij niet hoe je je je markt kunt bereiken en hoe je kunt verkopen, dan kun je ook geen trainingen geven… Dit maakt dat je met het goed uitoefenen van je vak een heel eind bent, maar dat er daarbij nog iets anders nodig is. Goed nieuws voor jou! Dit is nou precies waarom veel mensen te weinig klanten hebben. Eenvoudigweg omdat ze wel goed zijn in het ene deel van hun vak maar niet weten hoe ze het andere, marketing en verkoop, moeten doen. En dat is dus heel goed nieuws want marketing en verkoop valt te leren. Bijvoorbeeld door mijn blogs te lezen. Zo kom jij echt gemakkelijk en op jouw manier aan meer klanten Zorg ervoor dat je een e-maillijst opbouwt. Een e-maillijst is een prachtige manier om echt verbinding te maken met je doelgroep. Het hebben van zo’n lijst stelt jou namelijk in staat om je potentiële klanten actief te benaderen, een warme band met ze op te bouwen en ze naar je website te krijgen. Vergelijk dit eens met de situatie dat je géén e-maillijst hebt. Voor verkoop ben je dan, voor wat je website betreft, puur aangewezen op dat mensen toevallig op je site komen. Maar daar heb jij geen controle op! Door je doelgroep waardevolle mails te sturen, creëer jij een band met ze en daarvandaan komen klanten! Dit is een heel natuurlijke manier van verbinding leggen met jouw doelgroep. Heel wat anders dan allerlei onnatuurlijk aanvoelende of zelfs slinkse verkoopmethoden (die op de lange termijn overigens toch niet werken). Snel een e-maillijst opbouwen doe je als volgt Om jouw doelgroep op jouw e-maillijst te krijgen, werkt het uitstekend om een cadeau aan te bieden dat voor je doelgroep echt waardevol is. Je mailt ze dat toe op hun e-mailadres en vraagt ze daarbij of ze er prijs op stellen als je ze regelmatig ook verdere tips mailt (over hoe je e.e.a. doet, zie verderop in deze blog). Het gaat erom dat jij een digitaal cadeau hebt dat voor jou schaalbaar is en waarbij het dus niet uitmaakt hoeveel mensen het willen hebben. Dat kost jou dan namelijk niet meer tijd of geld. Zorg er ook voor dat je cadeau niet alleen inhoudelijk waardevol is, maar dat het er ook grafisch verzorgd uit ziet. Bovenstaand cadeau is een voorbeeld van een voor mijn doelgroep waardevol cadeau. (Indien jij het nog niet hebt maar het wel wilt ontvangen: klik dan op mijn homepage op het gouden cadeau) Voorbeelden van schaalbare digitale cadeaus zijn:

  • een e-book
  • een checklist
  • een stappenplan
  • een videoles

Bijkomend voordeel is dat, wanneer je iets van waarde geeft vanuit jouw vakgebied, je meteen ook expert wordt in de ogen van je doelgroep. Dat is uiteraard precies wat je wilt. Zeven stappen om een mailinglijst op te bouwen Welke stappen kun jij nu zetten om snel een mailinglijst op te bouwen? Stap 1: Maak een voor jouw doelgroep waardevol digitaal cadeau dat schaalbaar is. Schaalbaar houdt in dat het jou niet meer werk kost of het nou 10x of 1000x gedownload wordt. Dit in tegenstelling tot, bijvoorbeeld, het aanbieden van een persoonlijk één-op-één Skypegesprek. Stap 2: Maak het cadeau ook grafisch aantrekkelijk en plaats het op iedere pagina van je website opvallend in beeld. Je wilt met je site namelijk bovenal mensen op je e-maillijst krijgen. Bezoekers komen anders immers meestal niet terug! Stap 3: Vraag, om het cadeau toe te kunnen sturen, om voornaam en e-mailadres. Je wilt van de mensen alleen hun voornaam hebben, omdat, indien ze ook op je maillijst willen staan, je ze dan met hun voornaam kunt aanspreken. Vraag geen achternaam want dat werpt een onnodige barrière op waardoor mensen je cadeau mogelijk niet willen ontvangen. Vraag voornaam en e-mailadres ook pas nádat men op de knop ‘Ik wil het cadeau ontvangen’ heeft gedrukt. Als je direct al om allerlei gegevens vraagt, werpt ook dat een onnodige barrière op. Heeft men eenmaal op die knop geklikt, is een eerste actie al genomen en is het invullen van naam en mailadres meestal ook geen bezwaar meer. Stap 4: Zorg ervoor dat je met vaste frequentie gaat bloggen of vloggen. Hierbij is het cruciaal dat je in je blogs (of vlogs) veel tips geeft die voor je doelgroep waardevol zijn! Je gebruikt je blog dus niet voor promotie van jezelf. Allereerst bouw je door jezelf te promoten geen band op met je doelgroep, maar ten tweede zullen mensen zich dan ook weer heel snel gaan uitschrijven van je mailinglijst. En aangezien je juist een lijst wilt opbouwen, kun je maar beter waarde geven! Stap 5: Bied de mensen die jouw cadeau willen ontvangen aan om ook met vaste frequentie je blog met waardevolle tips te ontvangen. Je mag mensen volgens de Europese Privacywet AVG alleen gaan mailen indien ze daar zelf toestemming voor hebben geven. Daarnaast wil je ook zelf alleen maar mensen op je e-maillijst die ook echt graag daarop willen staan. Stap 6: Gebruik een goed e-mailprogramma zoals ActiveCampaign dat veel mogelijkheden biedt om je doelgroep vooraf klaargezette e-mails automatisch toe te sturen. Zo kun je ervoor zorgen dat mensen die zich inschrijven voor jouw blog met vaste regelmaat waardevolle informatie van jou ontvangen. Oók als jij niet achter de computer zit maar bijvoorbeeld op vakantie bent! Stap 7: Gebruik je cadeau in al je communicatie-uitingen om mensen op je e-maillijst te krijgen. Dit is nu niet moeilijk meer want het is altijd leuk om te geven en doordat jij nu altijd een cadeau hebt klaarstaan, kun jij dit dus ook altijd en overal aanbieden. Zet bijvoorbeeld een afbeelding van het cadeau op je visitekaartje en verwijs jouw ideale doelgroep dus ook op die manier richting jouw website (en e-maillijst!) Door altijd en overal je cadeau te promoten en door te bloggen laat jij je e-maillijst gestaag groeien en werp jij jezelf op als echte expert. Daarnaast zorg je ervoor dat, mits het onderwerp van je cadeau goed gekozen is, je je ideale doelgroep hiermee naar je toetrekt en anderen, die je niet in je klantenkring wilt hebben, juist afstoot. En dit is allemaal precies wat je wilt! Goede marketing trekt immers alleen de juiste mensen aan. Had je ooit gedacht dat je zoveel met een cadeau kunt doen?! Wat voor cadeau ga jij maken? Wat voor cadeau ga jij maken voor jouw ideale doelgroep? Waar denk je aan? Laat het hieronder weten in het reactieveld! Anderen kunnen zo ook op jou reageren en jou misschien weer van nieuwe ideeën voorzien. Indien je ook je website erbij wilt zetten, kunnen mensen op jouw site terecht komen en krijg jij mogelijk zelfs op die manier meer klanten. Kom naar mijn GRATIS training Hoe jij met minder moeite meer klanten krijgt! In deze training leer ik jou hoe jij gemakkelijk aan nieuwe klanten komt. Het is een geweldige investering in jezelf. De training is gratis en dynamisch en zit boordevol tips en tools om jou aan meer klanten te helpen. Ook ontmoet je andere ondernemers waar je mee kan netwerken! Let op: deze gratis training is slechts voor een beperkt aantal deelnemers en vol is vol. Wil je er bij zijn, wees er dan snel bij! Wil jij ook de speciale VIP-training van 97 euro GRATIS ontvangen? Na afloop van de gratis training geef ik aan een selecte groep ondernemers de exclusieve VIP-training ‘Meer klanten met je Website’. Tijdens deze training geef ik jou onder meer persoonlijk feedback over jouw eigen website en vertel ik jou, specifiek voor jouw eigen bedrijf, wat jij kunt doen om met relatief weinig moeite meer klanten te krijgen. De VIP-training kost 97 euro (excl. btw). Om je direct aan te melden en te ontdekken hoe je óók deze training helemaal cadeau kunt krijgen, klik hier. N.B. De VIP-training is exclusief en heeft slechts een beperkt aantal plaatsen. Wacht niet te lang want vol is vol! Ken je andere ondernemers die meer klanten nodig hebben? Help hen dan met deze blog! Maak er een prachtige dag van! Joost