Koude acquisitie, oftewel het ongevraagd, onder onbekende mensen, nieuwe klanten of opdrachten proberen te werven, is iets waar menig ondernemer niet van houdt en misschien ben jij ook wel zo iemand!

Eigenlijk is dat ook helemaal niet zo gek. Het spreekwoord ‘Schoenmaker blijf bij je leest’ is er niet voor niets. Het betekent dat een schoenmaker zich het beste kan bezighouden met het maken van schoenen en niet met, bijvoorbeeld, het repareren van fietsen. Maar het betekent ook dat deze zelfde schoenmaker gewend is om te werken in zijn zaak en niet om de straat op te gaan om nieuwe klanten te gaan werven voor zijn winkel.

Voor velen van ons geldt hetzelfde. Als zelfstandig ondernemer ben je goed in je vak, maar zit je niet te wachten om – vaak tegen je zin in – acquisitie te gaan doen. Dat is voor velen namelijk heel wat anders dan het werk waar men goed in is… Echter: ook jij hebt als zelfstandig ondernemer nieuwe klanten en opdrachten nodig. Hoe je je koude acquisitie dan zo dat dit wel goed aanvoelt en resultaten oplevert?

Koude acquisitie op een manier die wél bij je past…
Als jij een manier van koude acquisitie vindt die bij je past, voelt het niet onaangenaam of onnatuurlijk meer. En zul je zien dat ook de resultaten komen. Zo werkt het immers: iets dat je met tegenzin doet, werkt niet goed. Maar als jij op een
voor jou natuurlijke manier in contact komt met nieuwe klanten worden relaties gelegd en krijg jij nieuwe opdrachten.

De kunst is dus om een manier te vinden die bij jou past! De volgende 5 stappen gaan jou daarbij helpen:

1. Stap af van het idee dat koude acquisitie betekent dat je, zonder dat je iemand kent, de persoon moet bellen of erop af moet stappen. Stap ook af van het idee dat jij je product of dienst tegen iemands zin moet gaan ‘verkopen’…

2. Vraag jezelf af in wat voor situaties met potentiële klanten jij je geheel en al op je gemak voelt.
Waar ben je dan mee bezig? Wat doe je dan? Wat zeg je, wat doe je? Noteer deze situaties op papier. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat jij je geheel op je gemak voelt, als je onbekende mensen die nog geen klant van jou zijn, gratis adviseert. Of dat je aan potentieel nieuwe klanten laat zien wat je voor hen kunt doen. Of dat je ze al helpt.

Stel, je bent consultant. Vind jij het dan leuk om aan onbekende, potentieel nieuwe klanten, te laten zien wat je voor andere klanten hebt gedaan? Vind jij het leuk om deze mensen gratis tips te geven? Schrijf deze situaties op zodat je precies
weet wat bij je past.

3. Neem afscheid van het idee dat je niet teveel gratis moet weggeven.
Het hele probleem waarom jij koude acquisitie waarschijnlijk niet leuk vindt, is dat je het idee hebt dat dit betekent dat je jezelf aan een ander op moet dringen. Dat is immers wat je om je heen ziet, wat veel wordt gedaan en waar de meeste mensen een afkeer van hebben! Of je weet gewoon geen betere manier, dat kan ook!

Kijk nu eens naar de situatie die je hebt genoteerd bij stap 2. Daar voelde je je wel op je gemak. Ik durf met vrij grote zekerheid te stellen dat dat komt omdat:
a. jij bezig was met je vak en
b. je niets aan een ander aan het opdringen was.
Hiermee heb jij zelf het antwoord al gevonden. Je moet dus situaties zien te creëren waarbij jij iets vergelijkbaars kunt doen als dat je bij stap 2 hebt opgeschreven. Hierbij is het cruciaal dat je veel gratis weggeeft en dat aan meerdere mensen tegelijkertijd!

Alleen door gratis te geven dring jij niets bij je doelgroep op. Daardoor voelt het goed voor jou. En daardoor leren de mensen jou kennen, gaan ze jou waarderen, krijg je veel goodwill en krijgt men vertrouwen in jou. Win-win-win toch? Ik hoor je echter denken: ‘Ja, maar…hiermee heb ik toch nog niets verdiend?’ Dat klopt! Nog niet…

4. Verzin een activiteit waarbij je dat, wat je bij stap 2 hebt opgeschreven, voor meerdere mensen tegelijkertijd kunt doen.
In het voorbeeld van de schoenmaker: Stel: hij heeft bij stap 2 opgeschreven dat hij het leuk vindt om aan onbekende mensen advies te geven over het in goede staat houden van hun duurdere schoenen.

Wat kan deze ondernemer nu doen om aan nieuwe klanten te komen? Hij zou bijvoorbeeld een gratis training kunnen geven voor zijn doelgroep. In die training legt hij zijn doelgroep uit hoe men twee keer zo lang met een paar schoenen
kan doen, waardoor iedere deelnemer misschien dus wel 50-100 euro per jaar bespaart. Daarnaast geeft hij in de training ook nog eens tips over hoe je schoenen zó draagt dat dit optimaal goed is voor je voeten…

Voel je het al? Waarschijnlijk spreekt ook jou dit aan. De ondernemer gééft en dringt niets op. Grote kans dat ook
jij je inschrijft voor zo’n bijeenkomst.

De training wordt gratis (bijv. tegen onkosten voor zaalhuur, koffie en thee) gegeven. Verder verdient hij er niets aan. Maar het gevolg is wel dat de deelnemers beseffen dat deze schoenmaker een expert is. Bij een schoenprobleem zullen deze nieuwe (!) mensen met grote waarschijnlijkheid naar hem toe gaan. Al was het maar omdat hij hen eerst zelf iets heeft gegeven. De schoenmaker heeft dus aan koude acquisitie gedaan zonder dat hij daar bewust mee bezig was…!

5. Wat nou als je niet graag in de schijnwerpers staat? Stel nou dat je bovenstaande stappen logisch vindt klinken, dat je exact weet wat jij je potentiële klanten zou willen laten zien, maar dat je niet graag trainingen geeft of
überhaupt niet graag in de schijnwerpers staat. Dat kan natuurlijk en ook dat is helemaal prima. Maar wat doe je dan om aan klanten te komen? Heeft deze blog dan wel zin? Ja natuurlijk…

Wat je dan kunt doen is lekker doen waar jij goed in bent en een ander laten doen waar hij of zij goed in is.

Als voorbeeld:
Stel, jij bent goed met computers. Wat jij kunt, kan dus lang niet iedereen. Alleen: jij ziet het niet zitten om een workshop of training te geven. Jij bent immers sterk met computers maar niet zo met groepen. Wat je dan zou kunnen doen is een partner zoeken die wél graag met groepen werkt. Iemand met dezelfde doelgroep als jij maar met een ander product.Stel: jouw doelgroep bestaat uit oudere mensen. Je helpt vooral hen graag met computerproblemen. De mogelijkheden zijn legio.

Je zou bijvoorbeeld een samenwerking kunnen aangaan met een wandelcoach of sportleraar die zich ook specifiek richt op deze doelgroep. Je vraagt dan of je af en toe mee mag lopen en of zij dan aan het begin van de wandeling iets over jou wil vertellen. (Eventueel zeg je gewoon hoe het zit: zij introduceert jou omdat je super goed oudere mensen kunt helpen met hun computer, maar omdat je er niet van houdt om jezelf aan te prijzen.)

Daarbij zou je bijvoorbeeld een gratis handleiding kunnen typen van 1 à 2 a4-tjes met tips om te voorkomen dat deze mensen thuis, bijvoorbeeld via de e-mail, gehackt kunnen worden. Deze deel je uit tijdens de wandeling of je vraagt de coach hem voor je uit te delen. Zorg ervoor dat je eerst de coach zelf goed (en gratis, of heel goedkoop) hebt geholpen met haar computer. Vervolgens laat je haar iets over jou zeggen. Omdat de mensen jou tijdens deze activiteit meemaken zullen ze vanzelf vragen aan jou gaan stellen. Op het papier dat je hebt uitgedeeld, staat je adres.

Omdat je eerst wat waardevols hebt gegeven, zul je hier zeker klanten uit gaan krijgen. Eventueel geef je de coach per klant een bepaald bedrag. Of je blijft haar helpen met haar computer. En omdat je met één moeite een gehele groep met jou laat kennismaken, is je inspanning gauw terugverdiend!

6. Zorg dat je jouw activiteit vol krijgt met mensen uit jouw doelgroep.
Hier zijn allerlei handige methodes voor. Hoe jij er op slimme manier voor zorgt dat jouw activiteit telkens weer gevuld wordt met voldoende mensen, laat ik jou zien in mijn eigen GRATIS training.

Kom naar mijn gratis training Hoe jij met minder moeite meer klanten krijgt! Koude acquisitie is nog nooit zo leuk geweest! In deze training leer ik jou hoe jij gemakkelijk aan nieuwe klanten komt.
Het is een geweldige investering in jezelf. De training is gratis en dynamisch en zit boordevol tips en tools om jou aan meer klanten te helpen. Ook ontmoet je andere ondernemers waar je mee kan netwerken!

Let op: deze gratis training is slechts voor een beperkt aantal deelnemers en vol is vol. Wil je er bij zijn, wees er dan snel bij! Kijk voor het hele trainingsprogramma op deze link!

Wil jij ook de speciale VIP-training van 97 euro GRATIS ontvangen? Na afloop van de gratis training geef ik aan een selecte groep ondernemers de exclusieve VIP-training ‘Meer klanten met je Website’. Tijdens deze training geef ik
jou onder meer persoonlijk feedback over jouw eigen website en vertel ik jou, specifiek voor jouw eigen bedrijf, wat jij kunt doen om met relatief weinig moeite meer klanten te krijgen.

Deze training kost 97 euro (excl. btw). Om je direct aan te melden en te ontdekken hoe je óók de VIP-training cadeau kunt krijgen (en dus direct 97€ bespaart!), klik hier.

N.B. De VIP-training is exclusief en heeft slechts een beperkt aantal plaatsen. Wacht niet te lang want vol is vol!

Wat voor activiteit overweeg jij te organiseren?
Wat voor activiteit zou jij graag aanbieden aan jouw potentiële klanten, waarbij koude acquisitie voortaan gemakkelijk en leuk wordt en jij je helemaal happy voelt? Kun je deze activiteit groepsgewijs aanbieden? Waar denk je aan?
Laat het hieronder weten in het reactieveld! Andere lezers kunnen zo ook op jou reageren en jou wellicht met nog meer ideeën helpen. Indien je ook je website erbij zet, krijg je daar mogelijk ook weer nieuwe klanten uit!

Ken je andere ondernemers die meer klanten nodig hebben? Deel dan deze blog!

Maak er een prachtige dag van!
Joost